PFOE! Wat een eerste college week - Reisverslag uit Antwerpen, België van Maartje Brugghen - WaarBenJij.nu PFOE! Wat een eerste college week - Reisverslag uit Antwerpen, België van Maartje Brugghen - WaarBenJij.nu

PFOE! Wat een eerste college week

Door: Maartje van der Brugghen

Blijf op de hoogte en volg Maartje

07 Oktober 2015 | België, Antwerpen

Na IB stond op er op dinsdag de allereerste les Politieke Sociologie op het programma. Na het mis verstandje van vorige week ging deze week de les wel gewoon door. Het vak wordt gegeven in het Engels en hierdoor zitten er ook veel Erasmus studenten bij dit vak (YEAAAAAH JOEPIE). Allereerst over dit vak, WAT IS HET MOEILIJK. We gaan iedere week een veel te lang artikel bespreken van een socioloog die bijna allemaal al niet meer leven en ontzettend vervelend kunnen schrijven. Hoera voor de tweede les stond er dan ook een artikel van 66 pagina's op het programma, want we hebben hier uiteraard niets te doen in het weekend.

Nadat ik woensdag vrij was, goede afwisseling met de lange dagen en weken die ik maak in Groningen had ik donderdag Bestuurskunde. Woensdag was ik even bij mijn ouders geweest en kon ik met de trein vanuit Turnhout terug naar Antwerpen. PFOE wat een gedoe, treinen rijden hier niet op tijd als je toch wel graag wilt dat ze enigszins op tijd rijden :(
Maar terug naar Bestuurskunde, want ik heb nu al gevoel dat dit helemaal mijn vak wordt. Nadat ik die man al kon omhelzen omdat we voor hem geen paper hoeven te schrijven (DANK UUUUU!!!), gaf hij ook nog erg fijn les. Geweldig na al die mensen die voor mijn gevoel soms zo Vlaams praten, dat ik er echt niets van snap. Ja dat Vlaams en Nederlands zijn zeker twee totaal verschillende talen. 's Middags ben ik met Ania, een super leuk Pools meisje, het centrum van Antwerpen aan de noord kant gaan ontdekken. Zo kwamen wij erachter dat er een ontzettend leuk park zit, waar ook bijna alle basisscholen gymles krijgen.

Op vrijdag ben ik ook altijd standaard vrij, dus kon ik even lekker de buurt verkennen. 's Avonds was er vla bij het MAS museum een groot Foodtruck event. Wij zijn daar gelukkig maar eventjes gebleven, want het was allemaal zo duur. Jammer dat dit soort evenementen zijn veranderd in het zien en gezien worden door en van mensen. Maar alsnog is een Broodje Kebap net zo lekker als in Nederland. Daarna ben ik naar een huisfeestje geweest van een paar Nederlandse Erasmusstudenten die vlak bij de Universiteit wonen. Om de Wabber eer hoog te houden (ja ik denk ook nog steeds aan jullie, MIS JULLIE!!) ging ik een potje beerpong spelen. Samen met mijn Nederlandse mede speelster Loïs hebben we de andere twee (2 Nederlandse jongens) helemaal afgemaakt.

Afgelopen zaterdag ben ik naar Oostende geweest. Een ritje wat serieus langer duurt van Antwerpen naar huis, maar je moet er wat voor over hebben. Het was de dagen ervoor schitterend weer geweest en eigenlijk hadden we geen betere dag kunnen kiezen voor het strand dan zaterdag. Na wat rare blikken van mensen die serieus aan het zwemmen waren in de zee, besloten ik en Hermann dat het toch wel een goed idee was om eens te gaan voelen. EN BRRRRR WAT IS DIE NOORDZEE TOCH KOUD!

Zondag ben ik voor het eerst in het Stadspark van Antwerpen geweest, wat voor mij wat weg had van Central Park in het klein. Het is zo gek om daar rond te lopen tussen aardig wat grote gebouwen, met twee grote plassen en verschillende hoogtes om te lopen. Ik vond het schitterend en een mooie plek om hard te lopen. Daarnaast was het koopzondag in Antwerpen, dus kon ik het niet laten om ook eventjes wat winkels te bezoeken. 's Avonds weer een aantal gezellige biertjes gedaan op de Erasmus pub.

Afgelopen maandag stond mijn allereerste HEEEULE lange dag op het programma. Na een tweede les IB, nu ik vooraan zit snap ik in ieder geval ongeveer wat die man zegt, moet ik zeggen dat ik niet helemaal denk dat dit mijn vak is. Maar we doen ons best, want die studiepunten moeten meer terug naar Groningen. Daarna Algemene en Sociale Psychologie, met ongeveer 20 minuutjes pauze waarin je van het ene naar het andere gebouw moet, een broodje moet kopen en er ook nog ergens in die tijd voor moet zorgen dat je het broodje op eet. Leuk vak, dat wel en ook nog aardig wat herhaling van wat ik al heb gehad.
Om de dag nog langer te maken had ik hierna nog een lezing, welke in eerste instantie tot 8 uur (BOOOEH) zou duren. Maar gelukkig dacht die man ook; "Ik wil weer snel terug naar Nederland" en was hij binnen 1,5 uur klaar. Daarna heel gezond pizza gegeten met 3 Nederlandse mensen. Zo leuk om hier ook gewoon met Nederlanders om te kunnen gaan en ik merk nu al dat ik ze graag na deze ervaring nog zou willen zien (JA, ik heb het over jullie Loïs en Keylee).

Dinsdag opnieuw politieke sociologie. Het bleek als snel dat ik eigenlijk niet zoveel van de tekst had begrepen, maar gelukkig hadden de andere erasmusstudenten dat ook niet en de Belgen stiekem eigenlijk ook niet. Wat me wel opvalt is dat alle Belgen hier alles uitprinten wat ze kunnen; colleges, dingen die gelezen moeten worden echt alles! Heel raar.
's Middags brachten we met een aantal studenten een bezoek aan het stadhuis, onder het mom van Drinken met de Burgemeester konden we een uur lang zoveel drinken als we wilden en netwerken met de studenten die je tot dusver nog niet had gezien. Spontaan doe je nieuwe contacten op, en aangezien we bij ons thuis toch al een pannenkoeken feestje zouden geven, waren een paar extra mensen ook niet erg. En daar zaten we dan met 10 man bij ons in het keukentje. Maar de pannenkoeken die ik heb gebakken werden door iedereen goedgekeurd, zelfs door iemand uit Brazilië.

Vandaag mijn laatste college voor deze week gehad. Typisch gevalletje ik kan net zo goed thuisblijven, want je leest alles voor wat er op de powerpoint slides staat maar goed ze deed haar best.
Na al die biertje en het lekkere eten, vond ik het vandaag ook maar eens tijd dat ik weer ging hardlopen. Gelukkig ging het me nog goed af!

Ben benieuwd naar de rest van de week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Antwerpen

Maartje

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 2421

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 31 Januari 2016

ESN Antwerp

Landen bezocht: